Leestijd: 3 minuten


Het vrijgeleide A38? Voor de mensen die Asterix en Obelix niet kennen, zie onderstaande video. Ook voor de mensen die wel weten wat ik bedoel. Geniet van de video, het blijft amusant.

En wat dat met kinderen te maken heeft? Helaas meer dan je zou willen. Onderstaand een aantal momenten dat we toch de vergelijking maakten met het vrijgeleide A38

Zoals bekend is onze dochter prematuur geboren. Maar ze is ook in stuitligging geboren en heeft gedurende de hele zwangerschap ook met haar voeten bij haar oren gelegen. Dat betekent dat ze bij 3 maanden een echo van haar heupjes mag krijgen om te kijken of die wat onhandige ligging geen nadelige gevolgen voor haar heeft. Nou maak ik me daar geen zorgen om, maar ach. Een echo is niet invasief en zonder risico’s, dus dan is het makkelijk om te zeggen “prima, gaan we doen”.

Wat heeft die echo dan te maken met het vrijgeleide A38? Die echo moet bij 3 maanden. Maar dan wel bij gecorrigeerd 3 maanden. Dus 3 maanden na uitgerekende datum. En niet 3 maanden na geboortedatum. Bij op tijd geboren baby’s is het verschil tussen die 2 data vrij klein en maakt het weinig uit. Echter scheelt dat bij onze dochter 7 weken.
Natuurlijk kwam de uitnodiging voor de echo met een datum 3 maanden na geboortedatum.

En dan ga je bellen. Eerst naar de afdeling radiologie, want dat nummer stond op de brief. “Nee dan moet u naar kindergeneeskunde, want die vragen het aan”. Dan bel je kindergeneeskunde. “Nee dan moet je naar orthopedie, want die gaan over de heupjes”. *zucht* Natuurlijk heb je dan doorverbindingsproblemen en moet je weer via het algemene nummer bellen. Orthopedie zegt vervolgens “nee dat gaat via kindergeneeskunde”. *nog een zucht*. Na enige uitleg dat orthopedie en kindergeneeskunde naar elkaar wezen ging zij het wel regelen en zouden we teruggebeld worden. Dat werden we, waarna we eerst nog uit konden leggen dat het erom ging dat de echo moest bij gecorrigeerd 3 maanden. Uiteindelijk een uur later was de afspraak omgezet. Je zou dat makkelijker verwachten, we zijn echt niet de eerste met een prematuur geboren baby die in stuitligging gelegen heeft.

Verder bleek het aanvragen van een kinderrekening lastig. De opa’s en oma’s drongen erop aan dat we een rekening zouden openen. Dus, goede ouders dat we zijn, deden we dat braaf ;-). Tenminste, dat probeerden we. De bekende boerenleenbank had (of heeft) namelijk een storing in het aanvragen voor hun bekende kinderrekening. Je zou verwachten dat dit gewoon vanuit de app kan, en daar ging ook iedereen bij de klantenservice vanuit. Echter ging dit niet. En de ‘gewone’ klantenservice kan je dan niet helpen, dan moet een speciaal iemand een klantrelatie aanmaken voor je dochter. Maar die speciale mensen zijn lastig te bereiken. Ook een terugbelverzoek bleek lastig, want dan doen ze 3x in een uur een poging. Waarbij 2 pogingen daarvan mislukten omdat er bij hen wat misging. Maar die tellen wel mee voor die 3 pogingen.
Na anderhalve week proberen heb ik toch duidelijk gemaakt dat als ik naar een andere bank ging ik waarschijnlijk binnen 5 minuten een rekening had voor dochterlief. Toen ineens was die speciaal iemand wel bereikbaar en kon het wel geregeld worden.

Wat ik ook niet wist, of waar ik gewoon niet bij stil stond, is dat dochterlief aangemeld moest worden bij een zorgverzekering. Dus toen ze uit het ziekenhuis ontslagen werd moesten we wat medicatie voor haar zelf betalen. Die hebben we daarna gedeclareerd, tenminste, dat was het idee. Want tot onze verbazing kregen we te horen dat die medicatie niet vergoed werd. Toch even bellen naar de zorgverzekering, dat ging al in meerdere keren want “de wachttijd duurt tussen de 10 en 20 minuten”, oke laat maar, probeer het later nog wel eens. Keer daarna “wachttijd tussen de 5 en 10 minuten”, natuurlijk werd dat inderdaad 10 minuten. De klantenservice had geen idee, dus ging ze overleggen met een collega van backoffice. Waarbij zowel de backoffice als ik daarna verbaasd waren omdat het geen overleg was tussen klantenservice en backoffice, maar ik gewoon werd doorverbonden. Bleek dat inderdaad een belletje genoeg was, de declaratie werd namelijk automatisch afgewezen omdat ze toen nog niet was aangemeld voor een zorgverzekering. Gelukkig gaan declaraties in dat geval ook met terugwerkende kracht.
Het ging overigens om ferrofumaraat, omdat normaliter in het laatste trimester veel ijzer opgenomen wordt. Bij een te vroeg geboren baby is dit dus niet voldoende en wordt dat gedurende een half jaar als suppletie voorgeschreven. Waarbij vervolgens bij een herhaalrecept de eigen apotheek probeerde of er een moment was zonder zuivel dat we het haar konden geven. Uhm nee, ze krijgt alleen maar melk.

En dan is ze pas 3 maanden oud…
Laten we hopen dat dit geen voorbode is dat alles middels het vrijgeleide A38 moet gaan. Want aan de ene kant, achteraf kun je erom grinniken. Maar het kost ook best veel tijd en energie. Tijd en energie die ik liever aan andere dingen besteedt. Energie die toch al niet in overmaat aanwezig is. Waarbij wij nog ons best doen dingen toch goed geregeld te krijgen. Maar er zullen ook genoeg mensen zijn die niet de tijd en energie erin kunnen en/of willen steken, die daardoor teveel betalen (ferro) of niet de goede zorg krijgen (echo heupen).

Afbeelding laten maken door AI.

Meer meer meer:

1 reactie

  1. Bureaucratie ten top, gelukkig is het allemaal goed gekomen.
    En ja, je gaat het nog vaker mee maken en ik hoop alleen niet zo vaak.

    Ik heb vroeger als kind best veel Asterisk en Obelix gekeken, maar dit fragment kon ik me niet meer herinneren. En inderdaad wel amusant.
    En andere vorm van het vrijgeleide 38 is natuurlijk de paarse krokodil, achterkant ook invullen a.u.b.
    Mocht je die niet kennen, https://youtu.be/mJipJwDPJ-g?si=dfl4UfV-d-cn01qI

    Overigens is het deze verzekeraar die me toen vooral doorstuurde en niet hielp terwijl ik met mijn auto over de kop was gegaan. Ik kan je vertellen, dat is niet zo goed voor de auto.
    Ik heb daar gelukkig zelf niets aan over gehouden. Je kan begrijpen dat ik nu geen producten meer afneem bij deze verzekeraar.

    Blijkbaar is die bank er ook zo goed in. Ik heb inmiddels al een hele tijd geen bankrekening meer bij de grote spelers, de bank die je noemde was mijn laatste rekening bij 1 van de grote. Maar inmiddels heb ik voldoende vertrouwen in mijn fintech bank(en) en heb ik ook die rekening opgezegd, betaalde elke maand voor diensten die ik eigenlijk niet meer gebruikte.

    Afin, laat ik het hier bij laten of anders zelf een blog schrijven 🙂

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.